zondag 16 juni 2013

week 11.1 Faller Reuzenrad 140470 en 140312: Balen! (vervolg)

Het balen is volledig over!

Ik heb de afgelopen week in hoog tempo het kleine reuzenrad gebouwd.

Eerst het volledige bouwpakket en daarna de elektronica.

Het bouwpakket is een eitje. Ik denk dat je in een dag alles in elkaar kunt zetten. Er zijn weinig moeilijkheden met uitzondering van het recht zetten van de masten. Dit is best lastig. Uiteindelijk is me dat gelukt met wat duw- en trekwerk en het aansluiten van het rad op het motortje.

De motor inbouwen is ook eenvoudig. Het ding moet iets boven de grond gebouwd worden en afgesteld worden ten opzichte van het rad. Verder weinig problemen.

De losse verlichting aan de voorzijde is ook zo gemaakt. Pilaren bouwen en lampjes aansluiten.

De verlichting van het reuzenrad is veel ingewikkelder. Eerst moet er een draad rondom gespannen worden (2x). Dit lijkt moeilijk maar is goed te doen in de praktijk.
Vervolgens moet er in elk karretje een lampje worden gebouwd. Het bouwen zelf valt mee, maar het afstellen van het karretje op het rad is erg vervelend en langdurig/langdradig werk. De uiteinden van de lampjes heb ik telkens afgeknipt.

PS. Bij mij was het zo dat de karretje te lang waren waardoor ze niet goed in het rad pasten. Ik heb alle metalen stukjes moeten kortwieken met een stevige vijl. Dit duurde een paar uur, maar had wel het gewenste effect.