dinsdag 11 juni 2013

Week 10.2. Maken led-verlichting in een bekisting voor drie landschappen

Via een hele vriendelijke zakelijke relatie heb ik voor weinig geld een leuke led-verlichting van 3 meter aan kunnen schaffen.

De aansluitingen en dergelijke zaten er ook allemaal bij.

Toch blijft het ingewikkeld:
- het geheel moet in drie stukken geknipt worden;

- alles moet opnieuw aan elkaar bevestigd worden;

- de plakstrip komt op een aluminium u-profiel (dit u-profiel moet een afmeting hebben van 1x1x1);
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een profiel met een doorsnede van 13 mm. Ik plak de strip tegen de binnenkant aan. De beide zijkanten zijn een stukje lager geworden. Hierdoor komt het totale profiel minder lomp over.

Bij de eerste test werkt de led-verlichting fantastisch. Het lukt me alleen niet om de losse stukken goed aan elkaar te verbinden. Volgende week nogmaals proberen.

De baan is in drie stukken verdeeld van ongeveer 125, 146 en 30 cm.



- dit profiel komt in een kleine houten bekisting (drie losse latten);

Ik heb lang moeten nadenken over de bekisting. Ik wist niet precies wat de beste oplossing zou zijn. Uiteindelijk heb ik gekozen voor naaldhout. Dit is wat duurder en wat fijner dan het bekende beukenhout.

Aan de voorzijde heb ik een wat smaller latje gemonteerd. Daarachter zit haaks een wat breder latje. Daarachter weer eenzelfde lat. Deze wordt bevestigd aan de achterzijde, tegen het hout aan.

De latten en het profiel komen van Hornbach. In eerste instantie heb ik bij Gamma gekeken. Zij hebben helaas een zeer beperkt assortiment en ik kwam er niet mee uit. Bij Hornbach is voldoende keuze. Hornbach is gevestigd in Tilburg op de Vossenberg (industrieterrein). De meeste Tilburgers kennen het wel.






- het hout moet geschilderd worden (in de kleuren van de rest van het hout, dus donkerbruin);

Aanvankelijk had ik het idee om het schilderen achterwege te laten. Na een paar kleine tests is het duidelijk dat dit niet kan. Het ziet er werkelijk niet uit.

Op zondag heb ik eerst de onderkant van de bekisting geschilderd. Dit ging snel en netjes.

PS. Ik heb nog een tweede ledplakstrip. Deze is voor de uitbouw. Dus het vierde landschap. Ik weet alleen niet of ik daar nog aan toe kan komen. Dus is het voor 2014.