maandag 9 juni 2014

Week 22.2. Solderen! En alles is klaar!

Vorige week heb ik een paar stukjes getest. Mijn soldeerwerk was maximaal slordig en eigenlijk amper solderen te noemen. Vandaag heb ik, terwijl ik herstellende ben van een stevige griep, een heleboel gesoldeerd. Naast een flinke brandwond, is alles netjes gesoldeerd en zit het stevig vast voor definitief gebruik.

Wat heb ik gedaan om te kunnen solderen? De volgende stappen zijn handig:

Stap 1: lees je in via YouTube-filmpjes

Voordat ik ben begonnen heb ik me stevig voorbereid. Ik zag echt als een berg op tegen solderen. Ik weet eigenlijk niet waarom, maar iets hield me vreselijk tegen.

Uiteindelijk heb ik via een aantal zoektermen, zoals "solderen", "solderen led", "solderen rgb-led", "solder", etc. een heleboel informatie ingewonnen.
Mocht je geinteresseerd zijn naar de beste en makkelijkste filmjes? Ze staan op mijn YouTube-kanaal: Hein Oldenkotte. Hier een link naar een aantal goede en simpele films.

Solderen film 1
Solderen film 2
Solderen film3 (de makkelijkste)

Stap 2: begin eenvoudig met het solderen van een draadje
Ik ben begonnen met het toevoegen van soldeer aan een draadje.
Hiervoor heb ik eerst het draadje gestript.
Vervolgens heb ik de koperdraadjes in elkaar gedraaid.
Daarna voorzichtig solderen. Dit betekent de soldeerbout er tegenaan en dan langzaam de soldeer tegen de draad en de bout aanzetten. De soldeer loopt vanzelf uit.
Ik heb overigens gemerkt dat het enorm helt als je eerst een beetje soldeer aan je bout doet.

Stap 3: soldeer op de led-strip
Dan moet de strip zelf gesoldeerd worden.
Hiervoor moet je eerst de plaklaag aan voor- en achterzijde van de strip een stukje verwijderen.
Daarna de strip op het einde fixeren.
Vervolgens de bout en soldeer er tegenaan, totdat er een druppel op de strip zit.

Daarna de gesoldeerde draad tegen de strip aanzetten en de bout er tgenaan om alles in elkaar te laten vloeien.

Stap 4: dat was het al!

Stap 5: even wennen maar het valt mee.
De eerste paar keer ging het niet zo lekker, getuige ook mijn kapotte hand, maar gedurende het traject liep het best aardig en was het resultaat gewoon voldoende.
Eigenlijk leer je het dus al in een middagje of twee.

Uiteindelijk heb ik alle led-strips in een middag aan elkaar gezet.