zaterdag 11 januari 2014

Week 2. Figuren Preiser schilderen

Op dit moment heb ik ongeveer 600 poppetjes op mijn kermisbaan staan. Bijna alle personen zijn handgeschilderd, op een paar kleine leuke kermissetjes na.

Naast de 260 figuren die ik in januari kocht had ik er nog een paar 100 liggen. In het totaal moeten er ongeveer nog 600 figuren bij. Zo komt het totaal op 1.200! Benieuwd hoever ik ga komen dit jaar.

Fase 1. Inventariseren welke figuren er geschilderd gaan worden.

Ik heb figuren van een aantal verschillende sets van Preiser klaarliggen om geschilderd te worden. Meestal gebruik ik de 60x kermisfiguren, 130x toeschouwers, 120x zittende personen en nog wat gedeelten van andere setjes.

Fase 2. Wassen van de figuren.
Voordat er iets geschilderd wordt, ga ik alle figuren in een badje met Dreft dompelen. ik laat ze rustig en paar uur weken en daarna wordt alles afgespoeld en afgedroogd. Hierdoor hecht de spuitverf veel beter en mooier.

Fase 3. In een basiskleur spuiten.
Vroeger schilderde ik eerst alles met de hand in een huidskleur. Dit was veel werk en onnauwkeurig. Daarna heb ik geprobeerd uit te komen met een donkere basiskleur. Dit was te veel van het goede.
Sinds enkele jaren gebruik ik een standaardhuidskleur als basis. Het is makkelijk om daarna alle kleuren er op te schilderen.

Fase 4. Schilderen van de figuren.
Het schilderen van de poppetjes doe ik tegenwoordig als volgt. Ik begin met de onderjasjes, daarna de jasjes, de broeken, schoenen en het haar.

Fase 5. Afwerking.
Voordat alles op de baan gaat, wordt elk figuurtje individueel beoordeeld of het helemaal goed geschilderd is. Zo niet, dan wordt het bijgeschilderd.

Fase 6. Plaatsen van de figuren in het landschap.
Het leukste werk. Alle poppetjes gaan een voor een het landschap op. Ik gebruik voor het vastlijmen Pattex kleurloze alleslijm.