dinsdag 4 maart 2014

Uitstapje naar het National Modelspoor Museum te Sneek

Deze week geen werkzaamheden aan mijn kermis vanwege vakantie!

We zijn op vakantie geweest in de buurt van Sneek. Als Brabander is het in de carnavalsweek soms goed om de drukte te vermijden en de rust op te zoeken. Per ongeluk kwamen we via een brochure in ons hotel op het Nationaal Modelspoormuseum in Sneek.

In eerste instantie heb ik de nodige informatie ingezameld via hun website op http://www.modelspoormuseum.nl/. Vreemd genoeg wist ik toen nog niets. Er stond wat van enkele mensen, maar de omvang van de verzameling en de grootte van het museum ontgingen me volledig. Dus gingen mijn vrouw, zoon en ik met enige scepsis op pad.

Het museum ligt midden in Sneek naast het busstation en natuurlijk het treinstation, want daar is het in gevestigd. Met een mooi groot parkeerterrein naast de deur (gratis) was een plaatsje snel gevonden en gingen we naar het museum. Het gebouw is werkelijk prachtig. Zoals ik het begreep was het het oude station van Sneek.

Binnen kom je eerst bij een balie. Hier zat een uitermate lieve dame achter, die voor we het goed en wel in de gaten hadden, ons een kwartier aan de praat kon houden. En dat terwijl de treintjes wachten! Gedurende het gesprek kwam, ik denk, haar man, er gezellig bijstaan en ging al snel over van alles en nog wat. Alle aanvankelijke terughoudenheid onzekerheid was direct weg.

Mijn vrouw had op de balie de ook al snel de koopjesbak gevonden en met drie Preiserfigurensetjes en twee hekjesseries van Kibri rijker, gingen we het museum in.

Achter de balie staan een heleboel treinen. Dit zijn treinen voor de verzamelaar. Vele treinen van diverse merken, waaronder enkele die ik niet ken, zijn hier vertegenwoordigd. Er staat iets van Trix, maar van Trix Express heb ik helaas weinig gezien. Naar eigen zeggen is de verzameling ongeveer 1500 treinen en wagons groot.

In de grote ruimte daarachter staan enkele modelbouwbanen opgesteld en nog meer treinen en wagons.
De drie modelbouwbanen zijn: een LGB-baan van de schrijver van Baantjer, een LGB-baan in Oostenrijkse stijl en een Amerikaanse HO-baan in de houtverwerkingssferen. Met name deze laatste baan is echt de moeite waard om te bekijken. De andere twee banen zijn erg leuk voor kinderen. De treinen worden namelijk bediend door op een knop te drukken.

Op de eerste verdieping staan een hele serie modelbouwbanen met als hoogtepunt een Duitse bergbaan. Deze wat oudere baan ziet er nog steeds prima uit en met name het gekozen onderwerp en ontwerp zorgen voor een erg fraai geheel.
Daarnaast zijn er een aantal grotere en kleinere maquettes. Diverse met een Nederlandse invloed.

Na ongeveer 1,5 uur rondgekeken te hebben en nogmaals een praatje met de twee vrijwilligers zijn we weer verder gegaan. We hebben alle drie een hele leuke dag gehad en de kleine misschien nog wel het meest. Een echte aanrader, zeker als je met kinderen wilt gaan!

(foto's volgen)